SAYA SAYANG AWAK,AWAK SAYANG SAYA?@_@


Tuesday, January 17, 2012

Suatu hari seorang penceramah terkenal membuka seminarnya dengan cara yang unik.
Sambil memegang wang RM100, dia bertanya kepada hadirin,

“Siapa yang nak duit ini?”.

Kelihatan ramai penonton angkat tangan menunjukkan ramai yang minat.

“Saya akan berikan ini kepada salah seorang dari anda , tapi sebelumnya perkenankanlah saya buat ni dulu.”


Dia berdiri mendekati hadirin. Wang itu diramas-ramas dengan tangannya sehingga renyuk.
Lalu bertanya lagi,

“Siapa yang masih mahu duit ini?”
Jumlah tangan yang mengangkat tak berkurang.

“Baiklah,” jawabnya,

“Apa jadinya bila saya melakukan ini?”

Ujarnya sambil menjatuhkan wang itu ke lantai & melenyek-lenyekkan dgn kasutnya. Meski masih utuh, kini wang itu jadi amat kotor,lusuh dan amat renyuk.

"OK, sekarang masih ada yang berminat?”.
Tangan-tangan yang angkat ke atas masih tetap banyak.

Hadirin sekalian, Anda baru saja menghadapi sebuah pelajaran penting. Apapun yang terjadi dengan wang ini, anda masih berminat kerana apa yang saya lakukan tidak akan mengurangi nilainya.

Biarpun renyuk,lusuh dan kotor, wang ini tetap bernilai RM100 juga..

Dalam kehidupan ini, kita pernah beberapa kali terjatuh, terkoyak, dan dipenuhi kotoran akibat keputusan yang kita buat & situasi yang menerpa kita dalam sesuatu keadaan dahulu.

Dalam keadaan seperti itu, kita merasa tak berharga, tak bererti.
Padahal apapun yang telah & akan terjadi, anda tidak pernah akan kehilangan nilai di mata mereka yang mencintai anda, lebih-lebih lagi di mata Tuhan.

Jadi walau bagaimana kotor pun anda, kita masih mempunyai nilai yang tersendiri. Sayangilah diri anda, bertaubat jika membuat dosa, terus berusaha jika gagal kerana diri kita sebenarnya amat berharga.

Dan jangan terlupa kita adalah makhluk Allah yang di pandang sama, hanya iman dan takwa yang membezakan kita.

Saturday, January 14, 2012


TAHUKAH KAMU.....

Doa duduk antara Sujud yang kita selalu baca laju2..

tahukah maksudnya??



Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)

Warhamni (sayangi aku)

Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)

Warfa’nii (Angkatlah darjatku)

Warzuqnii (Berilah aku rezeki)

Wahdinii (Berilah aku petunjuk)

Wa’Aafinii (Sihatkan aku)

Wa’fuannii (Maafkan aku)



sekian :)

assalamualaikum..


13 jenis aurat wanita


1. Bulu kening – Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening – Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki (tumit kaki) semacam hantu loceng
Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah ….

3. Wangian – Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang – Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada – Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka
Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

5. Gigi – Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher
Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan
Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan – Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata –
Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) – Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan – Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka – Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya – Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian –
Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti – Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut – Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya – Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

sekian :)

Friday, December 23, 2011

Bila Kau Kata Kau Sayang

Bila kau kata kau sayang
Terus aku tersenyum
Dan lantas kumenjawab
Hmmm....mmm
Aku juga sayang padamu

Bila kau kata kau rindu
Aku pun rindukanmu
Dan lalu kujelaskan
Kita sudah saling Oh jatuh cinta

Kau hadir saat aku memerlukan penawar duka lara
Setelah lama hidupku kesepian
Terbalut lah lukaku dengan harum cintamu
Terima kasih kuucapkan

Senyumanmu sering ku terbayang
Terlepas rinduku bila dengar suaramu
Terasa bagaikan kau ada di sisi
Di mana saja ku berada

Aku pun berdoa pada Tuhan
Semoga cinta kita berpanjangan selamanya
Berkocak nafas di dada bila terpandang mu
Janganlah engkau pergi dariku...

Bila kau kata kau rindu
Aku pun rindukanmu
Bila kau kata kau sayang
Hmmm....mmm
Aku juga sayang padamu

Monday, July 25, 2011

cuti mid sem bersama rambutan ^^

assalamualiakum ! hai !
minggu lepas aku cuti mid sem 1 week , sepanjang cuti tu asyik makan buah ja . macam macam ada buah manggis , cempedak , mata kucing , jambu , mempelam , langsat , duku and yang paling best buah RAMBUTAN lahh ! favourite tau ! maaf lah durian tak tersenarai sebab nya aku tak makan durian . kesian kan ? haha tak tau kenapa , mungkin sebab aku ada migrain jadi cepat pening . Bau sikit ja da pening :( sebab tu lah tak makan
orang kat kampung siap cakap lagi " ermm , rugi lah kalau macam tu " siap tersenyum lagi haha tak pe lah makcik , asalkan tak menyusahkan orang hehe .
ada satu pagi tu kan , aku tak bangun tido lagi pastu aku mimpi bau durian , dalam mimpi tu kepala aku sakit sangat sebab bau durian ! pastu aku terbagun dari tido, emmm memang bau durian pon ! tengok ! sampai masok mimpi lagi . nampak sangat tak boleh makan haha .

Ha ! dah dah lah cakap pasal durian kan ? sekarang kita nak cakap pasal rambuatan pulak! iaitu buah 'febret' aku ! hehe kalau nak tau kan sepanjang cuti tu aku asyik makan rambutan ja tak ada buah laen dah , buah lain tu sebiji dua saja ! haha
tok aku siap kupas buah rambutan tu simmpan dalam peti sejuk senang nak amik makan yelah orang tua kan bukan senang nak makan kan ? tapi , yang kesian nya adik aku pulak yang asyik amik makan , habis buah tu dia makan membebel lah tok aku dibuat nya, haha . tapi memang sedap lah kalau kita hiris isi rambutan tu ,pastu masok peti sejuk ! perghhh ! terbaikk lah ! tak caya korang try lah buat .
nak tau tak akibat makan rambutan banyak sangat , bibir aku gatal gatal siap melupas and kasar lagi ! terseksa aku dibuatnya ! nape lah jadi macam tu kan ? hmmmm !
tapi , tu tak meluntur semangat aku untuk tak makan buah tu tau ? tetap jugak aku makan ! haha , biar lah buah tu jadi penawar nya . haha

dah la , sampai sini je kot ! bye bye !
sekian ;))

Saturday, July 16, 2011

shah Alam wif member ~

actually dah seminggu aku pegi , sory lah baru nak story ;)) hehehe , sbb aku bz sangat satu minggu ni dengan test . aku ada 4 test ! sume xada gap langsung nak bersuka ria ! haha kesian kan ? nak buadd macam mana nama pon student kann ?? hehe okehh ! SHAH ALAM ~ ni 2nd time aku pegi shah alam , 1st pegi I-CITY . 2nd lak pegi rumah member nama dia ema , abang dia kawin ! sebelum pegi rumah ema aku pegi kenduri lain kenduri rumah member boyfriend aku kat cheras kot Xingat laah :( hehehe . sedaapp sangat makan kat situ ;) tema diorang warna biru CANTEKK ! Tengah seronok makan tiba tiba hujan lebat tp, hujan tak bermakna tak happening taw ? walaupon hujan pesandingan tetap di teruskan dengan silat ! best ! ;))
pas tu kitorang pegi IPB ( kolej aku ) amik member aku , nana dan fyna ! andd then , kitorang terus gerak pegi shah alam masa tu dalam kul 2.30 petang dah ! sampai shah alam pukul 4.00 lbih , pas tu kitorang sesat :( sampai kul 5 lbih ! dah sampai trus makan naseb ada makanan lagi , tu pon ema suruh mak dia masak untuk kitorang kalaw tak berlapar lahh ! hahaha

okeh ! pas makan makan tuh , kitorang jalan sikit sekitar rumah ema , tengok pelamin bergamba dengan pengantin , hehe
ni pic nya :))



kami semua ;))



again bestttttt :))





dia dengan danishh <3 ;))

macam kat kampung ;))




okehh , pas kitorang jalan kat sekitar rumah ema , kitorang pegi makn ABC SEDAPP kat shah Alam tu ! emmmm yummyyy !



emmm , sedapp bukan ? ada perisa durian , keladi , coklat , strawberi andd jagung !


okehh :)) sampai sini saja story aku yang terlepas seminggu tuh , haha sori againn :) daaaa !

sekian ;))

Wednesday, June 15, 2011

awan nano!





Lihat ke arah sana
Serakan warna dan berarakan
Awan
Pabila terik panas
Segera hadirnya memayungi diri

Pabila kau dahaga
Sesegera turun hujan melimpahkan kasihnya
Pabila kau katakan
Akulah awan itu yang kau mahu

Begitulah awan nano
Setia melindungi diri
Tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu


Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai jejarimu

Kasihnya
Kasih tiada banding
Setia tiada tara
Bagaimanapun jua

Awan kekasih sebenarmu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu

Lihat diriku ini
Yang sesekali pernah kau bagaikan awan
Sehingga tak mungkin terlupa
Berikan belas sedari dulu

Sehingga tak mungkin termampu saksi
Setitis pun air matamu kasihku
Sehingga kau katakan
Akulah awan itu yang kau rindu

Akulah awanmu yang sedia
Melindungi dirimu tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Akulah awanmu yang sering kau rindu
Dan tak terduga hadirmu walau tak tercapai jejarimu

Kasihku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu

Begitulah awan nano
Setia melindungi diri tika panas mencuba menggores pipi
Dan bibirmu

Begitulah awan nano
Sering saja tak terduga hadir
Dan tak akan tercapai jejarimu

Kasihku
Kasih tiada banding setia tiada tara
Bagaimanapun jua
Aku pelindung dirimu sayang
Walaupun tak akan tercapai jejarimu

comey-comey saye :)

TERIMA KASEHH :) datang lagi ^_~

terime kasih ye ? sila datang lagi... Photobucket